Awaria układu hamulcowego – wpadający pedał. Awaria pompy ABS.

Układ hamulcowy składa się z pompy hamulcowej, układu wspomagania (serwo), pompy ABS oraz z siłowników pracujących w zaciskach. Są jeszcze oczywiście inne elementy, które dla zwięzłości artykułu pominiemy. Układy te są hydrauliczne, co oznacza, że silę hamowania przenosi płyn znajdujący się w układzie.

Płyn jest główną przyczyną wszystkich awarii hamulców. Od niego w głównej mierze zależy sprawność tego układu. Należy go wymieniać minimum co dwa lata lub co 40-60 tys. km. Zbyt stary płyn traci zwoje właściwości pracy w układzie. Może on tracić swoje właściwości na ściśliwość. Może być bardziej podatny ma hydrofilowość czyli skłonność do łączenia się z wodą. A już 3% wody w układzie może powodować jej korozje, co z kolei może powodować wżery w siłownikach i pompie. Wytrącają się też z metalu cząsteczki korozji, które mogą układ hamulcowy zapchać. Jego jakość można sprawdzić specjalnymi testerami.

Należy także dbać o odpowiednią ilość płynu hamulcowego.

Pompy ABS
Przyczyny zapadającego się pedału hamulca jest kilka. Przedstawimy je razem z objawami awarii.

• Zapowietrzony układ hamulcowy.
     - pedał hamulca się zapada, po kilkukrotnym podpompowaniu – twardnieje.
• Zużyty płyn hamulcowy. Może podczas hamowania wrzeć (od wysokiej temperatury), co może doprowadzić do powstawania korków powietrznych.
     - Układ się zapowietrza, objawy jak wyżej.
• Nieszczelne siłowniki oraz uszkodzenia przewodów hamulcowych.
     - ubytki płynu hamulcowego.
• Uszkodzona pompa hamulcowa. Wżery lub uszkodzona uszczelka w pompie hamulcowej.
     - Pedał hamulca pomału opada do podłogi (na wyłączonym silniku)
• Uszkodzona pompa ABS.
     - Tu awarii i przyczyn może być kilka, dlatego trochę się rozpiszemy.


Niektóre pompy ABS wykazywały możliwość rozszczelnienia, szczególnie przy akumulatorze ciśnienia. Najczęściej właśnie w tym miejscu dochodzi do uszkodzeń. Objawy takie jak podczas nieszczelnego układu hamulcowego.

Zabrudzenia ze skorodowanego układu mogą zapychać i zacinać tłoczki w bloku pompy ABS. Tu objawy mogą być różne.

• Może być blokowane jedno lub dwa koła (po przekątnej). Samochód ściąga na jedną stronę, koła się mocno grzeją.
• Może być, że koło (jedno lub dwa – po przekątnej) nie hamuje wcale. Podczas hamowania samochód ściąga na którąś stronę.
• Może być, po wciśnięciu pedału hamulca, pedał delikatnie mięknie / wpada.

Z przyczyn eksploatacyjnych tzn. z powodu wytarcia okładzin hamulcowych, także może obniżyć się poziom płynu hamulcowego, co także może spowodować zapowietrzenie się układu.

Jak więc widzimy, płyn jest bardzo istotnym elementem bezpieczeństwa oraz niezawodności hamulców. Kontrolujmy więc jego stan oraz jakość. Pamiętajmy także o tym, że producenci zalecają różne płyny do swoich pojazdów, nie można ich mieszać ani stosować zamiennie.

Co oznacza miękki pedał hamulca?

Miękki pedał hamulca często jest wynikiem zapowietrzenia układu hamulcowego lub zużycia płynu hamulcowego, które mogą prowadzić do obniżenia jego skuteczności. Regularne przeglądy i wymiana płynu hamulcowego są kluczowe dla utrzymania odpowiedniej sprawności hamulców. W przypadku stwierdzenia, że pedał hamulca wpada w podłogę, może to wskazywać na poważniejsze uszkodzenia, takie jak nieszczelności w przewodach lub uszkodzenia w pompie hamulcowej. Takie objawy nie powinny być ignorowane, gdyż mogą prowadzić do całkowitej utraty zdolności hamowania, co jest niezwykle niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Wpadający pedał hamulca może być również efektem uszkodzenia pompy ABS, które jest jednym z bardziej skomplikowanych problemów w układzie hamulcowym. Pompa ABS jest odpowiedzialna za prawidłowe rozłożenie siły hamowania na poszczególne koła, co zapobiega ich blokowaniu się podczas gwałtownego hamowania. Uszkodzenie tego komponentu może prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań pojazdu na drodze, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Dlatego też każde podejrzenie awarii pompy AB powinno być natychmiastowo zweryfikowane przez specjalistów.

Jak wygląda naprawa pompy ABS?

Naprawa pompy ABS jest jedną z wielu specjalistycznych usług, które oferujemy w naszym serwisie. Rozumiemy, jak ważne jest, aby każdy element układu hamulcowego działał bez zarzutu, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby nasze naprawy były wykonane z najwyższą precyzją. Oferujemy również szeroki zakres innych usług naprawczych, które mogą pomóc w utrzymaniu Twojego pojazdu w najlepszej kondycji. Zapraszamy do kontaktu, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach serwisowania Twojego samochodu i zaplanować odpowiednie działania naprawcze.

Zapewnienie bezpieczeństwa na drodze jest naszym priorytetem, dlatego każda naprawa pompy ABS w naszym serwisie jest przeprowadzana z największą starannością. Stosujemy tylko certyfikowane części zamienne i najnowsze technologie, aby zapewnić, że każda naprawa jest trwała i niezawodna. Nasza gwarancja na wykonane usługi pozwala klientom czuć się pewnie, wiedząc, że ich pojazd został naprawiony zgodnie z najwyższymi standardami.

Zadzwoń i skontaktuj się z nami w sprawie naprawy

+48 796 160 103