Awaria układu hamulcowego – wpadający pedał. Awaria pompy ABS.

Układ hamulcowy składa się z pompy hamulcowej, układu wspomagania (serwo), pompy ABS oraz z siłowników pracujących w zaciskach. Są jeszcze oczywiście inne elementy, które dla zwięzłości artykułu pominiemy. Układy te są hydrauliczne, co oznacza, że silę hamowania przenosi płyn znajdujący się w układzie.

Płyn jest główną przyczyną wszystkich awarii hamulców. Od niego w głównej mierze zależy sprawność tego układu. Należy go wymieniać minimum co dwa lata lub co 40-60 tys. km. Zbyt stary płyn traci zwoje właściwości pracy w układzie. Może on tracić swoje właściwości na ściśliwość. Może być bardziej podatny ma hydrofilowość czyli skłonność do łączenia się z wodą. A już 3% wody w układzie może powodować jej korozje, co z kolei może powodować wżery w siłownikach i pompie. Wytrącają się też z metalu cząsteczki korozji, które mogą układ hamulcowy zapchać. Jego jakość można sprawdzić specjalnymi testerami.

Należy także dbać o odpowiednią ilość płynu hamulcowego.

Pompy ABS
Przyczyny zapadającego się pedału hamulca jest kilka. Przedstawimy je razem z objawami awarii.

• Zapowietrzony układ hamulcowy.
     - pedał hamulca się zapada, po kilkukrotnym podpompowaniu – twardnieje.
• Zużyty płyn hamulcowy. Może podczas hamowania wrzeć (od wysokiej temperatury), co może doprowadzić do powstawania korków powietrznych.
     - Układ się zapowietrza, objawy jak wyżej.
• Nieszczelne siłowniki oraz uszkodzenia przewodów hamulcowych.
     - ubytki płynu hamulcowego.
• Uszkodzona pompa hamulcowa. Wżery lub uszkodzona uszczelka w pompie hamulcowej.
     - Pedał hamulca pomału opada do podłogi (na wyłączonym silniku)
• Uszkodzona pompa ABS.
     - Tu awarii i przyczyn może być kilka, dlatego trochę się rozpiszemy.


Niektóre pompy ABS wykazywały możliwość rozszczelnienia, szczególnie przy akumulatorze ciśnienia. Najczęściej właśnie w tym miejscu dochodzi do uszkodzeń. Objawy takie jak podczas nieszczelnego układu hamulcowego.
Zabrudzenia ze skorodowanego układu mogą zapychać i zacinać tłoczki w bloku pompy ABS. Tu objawy mogą być różne.

• Może być blokowane jedno lub dwa koła (po przekątnej). Samochód ściąga na jedną stronę, koła się mocno grzeją.
• Może być, że koło (jedno lub dwa – po przekątnej) nie hamuje wcale. Podczas hamowania samochód ściąga na którąś stronę.
• Może być, po wciśnięciu pedału hamulca, pedał delikatnie mięknie / wpada.


Z przyczyn eksploatacyjnych tzn. z powodu wytarcia okładzin hamulcowych, także może obniżyć się poziom płynu hamulcowego, co także może spowodować zapowietrzenie się układu.

Jak więc widzimy, płyn jest bardzo istotnym elementem bezpieczeństwa oraz niezawodności hamulców. Kontrolujmy więc jego stan oraz jakość. Pamiętajmy także o tym, że producenci zalecają różne płyny do swoich pojazdów, nie można ich mieszać ani stosować zamiennie.

Zadzwoń i skontaktuj się z nami w sprawie naprawy

+48 796 160 103