Blok hydroagregatu jest to część, która posiada w środku wiele kanałów gdzie przepływa płyn hamulcowy pod dużym ciśnieniem. Jest on blokowany przez zawory, by koła nie wpadły w poślizg. W wersjach z ESP posiada on też czujnik ciśnienia.
Zaczniemy od objawów. Często dzwonią klienci, którzy mówią, że mają problem z miękkim lub też wpadającym pedałem hamulca, lub mają problem z blokującym się kołem przez parę sekund po jego odpuszczeniu. Samochód ściąga w prawo lub lewo lub nierównomiernie hamuje. W najgorszym przypadku blokuje się lub w ogóle nie hamuje koło. Najczęściej są to dwa koła na krzyż czyli na przykład lewy przód i prawy tył lub na odwrót. Mieliśmy też raz przypadek, że klient wymienił zestaw tarcz hamulcowych i bardzo szybko się zjechały co również może być objawem niesprawnej hydrauliki.
Przyczyną tych objawów może być nie wymieniany płyn hamulcowy, nie wyczyszczony lub zapowietrzony układ hamulcowy. Oczywiście mogą być problemy z zaciskami, przewodami hamulcowymi, pompą hamulcową lub też z serwem, ale jeżeli zostały one już sprawdzone to bardzo prawdopodobne, że pompa hydroagregatu jest zepsuta. Naszym aktualnym rekordzistą jest pompa ATE MK100, która zatarła się już po 33 tysiącach kilometrów.
Co możemy z tym problemem zrobić? Opcje są dwie. Pierwsza - wymiana hydraulikę na drugą. Niestety nie zawsze jest to dobra opcja, ponieważ w nie których modelach posiada ona czujnik ciśnienia, który jest przypisany do sterownika. Druga opcja to naprawa takiej hydrauliki u nas, która jest prostsza i tańsza ze względu na malejącą dostępność części.
Jeżeli już mamy omówioną pompę hydroagragatu możemy przejść do drugiej części materiału, a dokładniej do sterownika pompy ABS czyli części elektronicznej. Jeżeli zapali nam się w samochodzie kontrolka ABS to w pierwszej kolejności trzeba podjechać do mechanika na diagnostykę samochodową. Odczytać należy kody błędów ze sterownika ABSu oraz numery tego sterownika.
Jak już mamy te informacje to można do nas zadzwonić na konsultacje czy daną usterkę idzie naprawić. Niestety problemy elektroniczne są dużo gorsze od hydraulicznych bo część z nich niestety nie podlega naprawie. Nie mniej jednak większość rzeczy jest do zrobienia.
Teraz przejdźmy do omówienia rodzajów pomp. Tych niestety na przestrzeni lat w fordach było montowane sporo.
Pierwsze pompy to ATE MK20 i MK25.
Są to pompy z lat 90 i początku 2000r. W tych pompach występowały głównie dwa problemy:
- C1095 - Przekaźnik silnika
- B1342 - Awaria modułu sterującego
Są to błędy, które spokojnie można naprawić.
Następną pompą ABSu jest ATE MK60. Występowały one od roku 2002 do 2008.
Tutaj robi nam się już większa liczba usterek, które mogły wystąpić w sterowniku.
A dokładnie:
- C1288 - Czujnik ciśnienia - obwód uszkodzony
- C1267 - Błąd wewnętrzny jednostki sterującej
- C1095 - Przekaźnik silnika
- C0044 - Obwód czujnika ciśnienia hamulca uszkodzony
Po roku 2008 przyszłą następna generacja pomp MK60 i jest to tak zwana pompa MK61 lub MK60.1
W tych modelach pomp nagminnie występowały problemy z błędami
- U3000 - Błąd wewnętrzny sterownika oraz
- C0020 - Silnik pompy ABS (uszkodzony obwód)
Kolejnym produktem firmy ATE był ABS MK100, który zawitał od 2013 roku aż do teraz.
Tutaj akurat bardzo, rzadko zdarzają się problemy z elektroniką i w większości jeśli już wystąpią są one aktualnie nie do naprawy. Tutaj króluje problem z hydrauliką, który był omówiony na początku materiału.
W Fordach były także montowane pompy firmy Bosch 5.3 lub 5.4 które między innymi psuły się na błędy czujników kół, oraz na brak komunikacji z modułem.
Natomiast jeżeli chodzi o pompę Bosch 8.0 to tu najczęstszymi usterkami są:
- 5D8D - Pompa zwrotna
- 5B02 / 1B02 - Silnik pompy / przekaźnik silnika uszkodzony - ten błąd mógł objawiać się tym, że silnik pracuje cały czas.
Sporadycznie też występowały problemy z brakiem komunikacji ze sterownikiem ABS.
Na tej pompie zakończymy, ponieważ występowały też inne pompy ABS, ale w mniejszej ilości. Dobrym przykładem jest pompa firmy TRW, która, podobnie jak w MK100 miała problemy głównie z hydrauliką.
Objawy, usterki jak i kody błędów, które tu opisałem są najczęstsze. Więc jeżeli macie jakiś inny błąd lub inny problem z swoja pompą ABSu to zapraszamy do kontaktu, ale zanim zadzwonicie pamiętajcie o tych dwóch ważnych rzeczach. Spisać numer sterownika lub pompy ABSu oraz zaczytać kody błędów jeżeli pali się kontrolka ABS na desce rozdzielczej.
Pamiętajcie też by udostępnić ten materiał na forach, mediach społecznościowych. Możemy dzięki temu kogoś uratować przed niepotrzebnym wydatkiem lub błędną diagnozą.
Jeżeli wideo się spodobało zostawcie laika i subskrypcje.
Dziś chcielibyśmy porozmawiać o problemach pomp ABSu w Fordach.
Materiał podzielimy na dwie części, gdzie będziemy omawiać część hydrauliczną czyli blok hydroagragatu oraz drugą część, gdzie omówimy problemy ze sterownikiem.