Najważniejszą zasadą w poszukiwaniach przyczyn problemu niesprawnego układu ABS jest diagnostyka komputerowa. Nie rozumiejąc czemu bardzo często nasi klienci pomijają ten ważny krok, a przecież bez informacji na temat błędów z komputera naprawa samochodu czy samej pompy jest niczym szukanie igły w stosie siana. W czasach gdzie samochody są już przepełnione elektroniką jest to warunek konieczny do postawienia prawidłowej diagnozy.
Gdy już odczytamy kody błędów z testera diagnostycznego należy je zapisać wraz z opisami oraz spisać numer sterownika ABS. Są to niezbędne informację w razie podejrzenia, że uszkodzony jest sterownik.
Jeśli błędy odczytane komputerem diagnostycznym będą wskazywać na jakiekolwiek czujniki to w pierwszej kolejności sprawdzić należy same czujniki podkładając inne – najlepiej oryginalne.
Bardzo często wina leży też w wiązce pomiędzy podzespołami. Instalacja elektryczna to kolejny nielubiany przez mechaników temat, ponieważ większość sprawdza instalacje na zasadzie przejścia miernikiem i… to wszystko. Nie! Instalację trzeba sprawdzić również oporowo, ponieważ częściowo uszkodzony przewód będzie nadal przewodził, ale nie wystarczającą „ilość prądu”. Można to sprawdzić podłączając do instalacji odpowiednią żarówkę. Nie można również zapomnieć o sprawdzeniu czy nie ma przebicia przewodu do masy. Spowodowane może to być np. przetartym przewodem stykającym się z karoserią samochodu. W przypadku braku komunikacji ze sterownikiem ABS również należy w pierwszej kolejności wykluczyć uszkodzenie wiązki.
Ostatnim ważnym elementem zanim postawimy na uszkodzony moduł ABS jest wykonanie adaptacji/kalibracji czujników jeśli to z nimi są problemy. Czasami taki zabieg rozwiązuje problem.