Błędy czujników prędkości kół mogą wynikać z różnych przyczyn. Najczęściej jest to związane z uszkodzeniem samego czujnika, problemami z instalacją elektryczną pomiędzy czujnikiem a sterownikiem, lub uszkodzeniem samego sterownika ABS. Każda z tych sytuacji wymaga odpowiedniej diagnostyki i zastosowanie różnych rozwiązań w procesie naprawy.
Uszkodzony czujnik prędkości koła:
Objawy: Ostrzeżenia na desce rozdzielczej (kontrolka ABS/ESP), a po podłączeniu testera diagnostycznego – błędy wskazujące na awarie czujnika. Czasami mogą się pojawić absurdalne prędkości kół w odczycie, a sam prędkościomierz może przestać wskazywać prędkość pojazdu podczas jazdy.
Diagnostyka: Należy przeprowadzić wizualną inspekcję czujnika oraz jego montażu. Sprawdzić czujnik najlepiej miernikiem / omomierzem pod względem oporu. Dobrą metodą może być również podmienienie czujników z drugiego koła. Jeśli błąd zniknie to wiemy, że była to wina czujnika. Jeśli błąd pozostanie, oznacza to problem w kablach lub samym sterowniku, a czujnik prędkości koła można zostawić w spokoju.
Naprawa: Jeżeli czujnik jest fizycznie uszkodzony (np. przez korozję, mechaniczne uszkodzenie, itp.), niezbędna jest wymiana na nowy.
Objawy: Ostrzeżenia na desce rozdzielczej (kontrolka ABS/ESP), a po podłączeniu testera diagnostycznego – błędy wskazujące na awarie czujnika. Czasami mogą się pojawić absurdalne prędkości kół w odczycie, a sam prędkościomierz może przestać wskazywać prędkość pojazdu podczas jazdy.
Diagnostyka: Należy przeprowadzić wizualną inspekcję czujnika oraz jego montażu. Sprawdzić czujnik najlepiej miernikiem / omomierzem pod względem oporu. Dobrą metodą może być również podmienienie czujników z drugiego koła. Jeśli błąd zniknie to wiemy, że była to wina czujnika. Jeśli błąd pozostanie, oznacza to problem w kablach lub samym sterowniku, a czujnik prędkości koła można zostawić w spokoju.
Naprawa: Jeżeli czujnik jest fizycznie uszkodzony (np. przez korozję, mechaniczne uszkodzenie, itp.), niezbędna jest wymiana na nowy.
Uszkodzona instalacja elektryczna pomiędzy czujnikiem a sterownikiem:
Objawy: Brak sygnału lub zanikający sygnał z czujnika, błędy komunikacji między czujnikiem a sterownikiem.
Diagnostyka: Sprawdź złącza i przewody pod kątem uszkodzeń izolacji, korozji złącz lub przełamanych przewodów. Przy użyciu multimetru sprawdź ciągłość kabli. Należy wykluczyć również czy nie ma, w którymś miejscu przebicia do masy lub zwarcia pomiędzy przewodami od czujnika. Sprawdzenie samego przejścia sygnału na kablach to za mało. Niektórzy, zamiast zabawy multimetrem wolą od razu uciąć kable krótko przy wtyczce sterownika i przy samym czujniku, a następnie położyć po najkrótszej linii oporu nowy kabel, który wykluczy problem.
Naprawa: Uszkodzone kable lub złącza należy naprawić lub wymienić, dbając o dobre zabezpieczenie i izolację połączeń.
Objawy: Brak sygnału lub zanikający sygnał z czujnika, błędy komunikacji między czujnikiem a sterownikiem.
Diagnostyka: Sprawdź złącza i przewody pod kątem uszkodzeń izolacji, korozji złącz lub przełamanych przewodów. Przy użyciu multimetru sprawdź ciągłość kabli. Należy wykluczyć również czy nie ma, w którymś miejscu przebicia do masy lub zwarcia pomiędzy przewodami od czujnika. Sprawdzenie samego przejścia sygnału na kablach to za mało. Niektórzy, zamiast zabawy multimetrem wolą od razu uciąć kable krótko przy wtyczce sterownika i przy samym czujniku, a następnie położyć po najkrótszej linii oporu nowy kabel, który wykluczy problem.
Naprawa: Uszkodzone kable lub złącza należy naprawić lub wymienić, dbając o dobre zabezpieczenie i izolację połączeń.
Uszkodzony sterownik ABS:
Objawy: Ciągłe lub powracające błędy systemu ABS, a po podłączeniu testera diagnostycznego – błędy wskazujące na awarie czujnika. Czasami nawet sam prędkościomierz może przestać wskazywać prędkość pojazdu podczas jazdy.
Diagnostyka: Jeśli czujniki wraz z instalacją elektryczną zostały sprawdzone można podejrzewać problem w samym sterowniku ABS.
Naprawa: W przypadku uszkodzenia modułu ABS, często konieczna jest jego wymiana. Jednak w niektórych starych modelach sterowników istnieje możliwość naprawy. Jeśli jesteś właśnie w takiej sytuacji i posiadasz pompę ABS BOSCH 5.7 lub ATE MK20 to skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci ofertę naprawy, jednak jeśli problem dotyczy innej pompy to pozostaje tylko wymiana na nową.
Objawy: Ciągłe lub powracające błędy systemu ABS, a po podłączeniu testera diagnostycznego – błędy wskazujące na awarie czujnika. Czasami nawet sam prędkościomierz może przestać wskazywać prędkość pojazdu podczas jazdy.
Diagnostyka: Jeśli czujniki wraz z instalacją elektryczną zostały sprawdzone można podejrzewać problem w samym sterowniku ABS.
Naprawa: W przypadku uszkodzenia modułu ABS, często konieczna jest jego wymiana. Jednak w niektórych starych modelach sterowników istnieje możliwość naprawy. Jeśli jesteś właśnie w takiej sytuacji i posiadasz pompę ABS BOSCH 5.7 lub ATE MK20 to skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci ofertę naprawy, jednak jeśli problem dotyczy innej pompy to pozostaje tylko wymiana na nową.
W nowszych pojazdach niezależnie od rodzaju w/w usterek mogą wystąpić również problemy z innymi podzespołami w samochodzie, które w swojej pracy korzystają z odczytów prędkości kół. Są to dla przykładu niektóre sterowniki skrzyń biegów, które nie pozwolą na wykorzystanie w pełni swoich możliwości, jeśli zauważą problem z czujnikami prędkości obrotowej kół.
„A sprawdził Pan koronkę w kole?"
Często dzwonią do nas klienci z jeszcze jednym nietypowym problemem. Awaria, którą opisują to nieprawidłowy odczyt prędkości na jednym z czujników podczas jazdy oraz praca ABS nawet przy lekkim hamowaniu. I tu ciekawostka – nie jest to żadna z wyżej opisanych usterek. Problem leży najczęściej w skorodowanej koronce koła! Jeśli ten element jest skorodowany lub brakuje jakiegoś ząbka to czujnik przy wyższych prędkościach będzie czytał inną prędkość niż pozostałe co może spowodować pojawienie się błędów związanych z czujnikiem prędkości koła.
Czas, pieniądze i rozumienie problemu
Mamy nadzieje, że rozwialiśmy wszelkie wątpliwości w temacie awarii czujnika prędkości koła i wszelkich zagadnień z nim związanych. Jak widać błędy czujników mogą mieć wiele przyczyn, a sama diagnostyka wcale nie jest prosta. Artykuł ten powstał z myślą, aby uświadamiać mechaników oraz klientów jak wiele czynności trzeba wykonać w związku diagnostyką i naprawą usterki, która na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie prosta, a jednak potrafi kosztować wiele czasu, pracy i niekiedy więcej pieniędzy niż mogło by się wydawać. Ważne jest też aby nie wysyłać do naprawy sterowników bez wcześniejszego sprawdzenia pozostałych elementów układu. Taka kolejność działań zaoszczędzi nasz czas i wasze pieniądze.