Usterki sterownika skrzyni biegów. Diagnostyka i naprawa mechatroniki.

Automatyczna skrzynia biegów na pierwszy rzut oka może poszczycić się samymi zaletami. Komfort poruszania się po mieście, brak konieczności ciągłego używania pedału sprzęgła czy dźwigni zmiany biegów. Dzięki temu wielu z nas nie wyobraża sobie powrotu do skrzyni manualnej. Wyręcza nas w tym wszystkim komputer i masa elektroniki, która steruje całym tym układem. W tym artykule jednak skupimy się na jej wadach, a konkretnie na usterkach elektronicznych.

Skrzynie biegów

Mechatronika skrzyni biegów to serce całego układu. Składa się ona z części hydraulicznej, w której znajdują się między innymi zawory odpowiedzialne na zmianę biegów, tłoczki i kanały, przez które płynie olej lub płyn pod wysokim ciśnieniem, a tym wszystkim steruje sterownik. Odczytuje on informacje z różnego rodzaju czujników i na podstawie odczytanych danym płynnie zarządza pracą naszej skrzyni. Co natomiast, jeśli któryś z tych elementów ulegnie usterce?

Uszkodzony sterownik skrzyni biegów nie zawsze jednoznacznie wskaże nam swoją usterkę. W pierwszej kolejności należy udać się do dobrego mechanika (najlepiej specjalizującego się w skrzyniach biegów) na diagnostykę. Na początku należy odczytać błędy testerem diagnostycznym. W zależności od rodzaju usterki sterownik może wykazać różnego rodzaju błędy. Mogą one dotyczyć zaworów, czujników prędkości wejściowej lub wyjściowej skrzyni biegów. Mogą być też błędy związane z komunikacją CAN lub odnoszące się do nieprawidłowego ciśnienia w hydraulice. Zdarza się również, że sterownik traci całkowicie komunikację. Taki objaw również może wskazywać na jego bezpośrednią usterkę.

W poniższym linku znajdą Państwo dokładną listę błędów odnoszących się do konkretnych rodzajów mechatroniki, które mogą świadczyć o jej usterce. Link do spisu błędów.

Jeśli błędy zostały odczytane i diagnoza wskazuje na uszkodzenie sterownika skrzyni nie ma co panikować, ponieważ ogromną większość usterek da się naprawić. Można tym samym zaoszczędzić czasem nawet do kilku tysięcy złotych, ponieważ zakup nowej lub nawet używanej mechatroniki jest dość sporym wydatkiem nie mówiąc już o kosztach związanych z kodowaniem sterownika itp. Decydując się na wysyłkę części do naprawy najlepszą opcją (dotyczy skrzyń DSG) jest wysyłka całej mechatroniki. Jest to związane z tym, że większość błędów może dotyczyć sterownika lub hydrauliki jednocześnie. Przykładowo błąd zaworu może być spowodowany zatartym zaworem w hydraulice lub uszkodzonym elementem wykonawczym sterującym tym zaworem, a ten znajduje się już w samym sterowniku. Nasi technicy są w stanie dokładnie namierzyć usterkę zakładając całą mechatronikę na maszynę testową i wykonując dokładną diagnostykę na stole są wstanie namierzyć i usunąć przyczynę problemu. W przypadku sterowników skrzyń CVT zalecamy wysyłkę samego sterownika. Płyta hydrauliczna prawie nigdy nie ulega tam awarii, a wysyłając sam sterownik zmniejszamy ryzyko połamania czujników przez ciężką hydraulikę.



Zadzwoń i skontaktuj się z nami w sprawie naprawy

+48 796 160 103